
Warto zastanowić się nad kwestią opłacalności stosowania gadżetów reklamowych w działalności marketingowej firm i instytucji. Rzecz jasna promowanie się jest niezbędne, bowiem powoduje, że dane przedsiębiorstwo zyskuje klientów, a razem z nimi, zwiększają się dochody. Ale czy akurat gadżety reklamowe są opłacalne? Aby odpowiedzieć na to pytanie, najlepiej posłużyć się konkretnym przykładem takich gadżetów. Popularne w dystrybucji, jako gadżety reklamowe, są kubki posiadające nadruki symbolizujące firmę, przede wszystkim logo. Czy kubki takie są opłacalne?Odpowiadając na postawione pytanie, należy zacząć od listy argumentów „za” i „przeciw”. Z całą pewnością owe kubki z nadrukiem firmy są przedmiotami przydatnymi w życiu codziennym, co należy uznać za argument „za”. Jeżeli firma dystrybuuje takie kubki wśród klientów, potencjalnych klientów, a także pracowników, zyskują oni przedmiot, który będą regularnie wykorzystywać. Za każdym razem, patrząc na ten przedmiot i używając go, będą przypominać sobie o firmie, która ów gadżet wyemitowała.
Drugim argumentem „za” jest fakt, że owe kubki z nadrukiem mogą stanowić miły prezent dla pracowników. Rozwiązanie takie stosuje się np. w celu nagrodzenia tych, którzy wyróżniają się wynikami w pracy. Coraz więcej przedsiębiorstw – rzecz jasna dotyczy to dużych firm, zatrudniających powyżej 9 osób – organizują tego rodzaju „konkursy”, które są lubiane przez pracowników.
Ale, jak wspomniano, są także argumenty przeciw temu, aby kubki z nadrukiem firmy były emitowane. Naturalnie koronnym tego rodzaju argumentem są koszty. Jeżeli przekraczają one spodziewane zyski, nie opłaca się emitować owych gadżetów. Są także pewne branże, w których produkcja i dystrybucja kubów nie opłaca się ze względu na charakter działalności przedsiębiorstwa. Jakie to branże? Np. firmy realizujące zlecenia dla innych firm lub instytucji publicznych. Tego rodzaju przedsiębiorstwa nie muszą reklamować się w taki sposób, bowiem jedynym kryterium, dla którego są one wybierane jako wykonawca usługi jest jakość realizowanych usług. Promocja w formie emisji gadżetów nie jest niezbędna.